پیامدهای دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

پیامدهای دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث پیامدهای دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

در این مقاله قصد داریم به موضوع پیامدهای دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث بپردازیم .همانطور که می دانیم بیمه شخص ثالث اجباری بوده و یکی از ضروری ترین مدارک همراه راننده می باشد. حال اگر اعتبار بیمه نامه ثالث به اتمام رسیده باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه عواقبی برای مالک خودرو یا راننده دارد؟

خسارت های ناشی از حوادث رانندگی

اگر اعتبار بیمه نامه بیمه ثالث ایران فردی به پایان رسیده باشد و دچار حادثه رانندگی مانند تصادف گردد که وی در این سانحه مقصر باشد. می بایست کلیه هزینه ها را برای جبران خسارتهای وارد آمده به خودرو یا خودروهای دیگر در این حادثه را شخصاً پرداخت نماید. چنانچه حادثه منجر به وقوع حوادث جانی شود ، ممکن است خسارتهای مالی غیرقابل جبرانی راننده مقصر در پی داشته باشد.

اگر در صورت وقوع حادثه رانندگی ، راننده مقصر نباشد ولی بیمه شخص ثالث نداشته باشد نیز مشکلات متعددی پیش رو خواهد داشت . زیرا در مواقع بروز حوادث رانندگی ، پلیس راهنمایی و رانندگی مدارک تمامی رانندگان حادثه  را برای ارائه گزارش دریافت کرده و چک می نماید..

توقف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی

یکی دیگر از موارد مربوط به عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث ، در شرایطی است که پلیس راهنمایی و رانندگی مدارک رانندگان را چک می نماید و مشخص گردد که راننده ای بیمه شخص ثالث ندارد یا  اعتبار بیمه ثالث ایران به اتمام رسیده است . خودرو راننده مذکور متوقف می گردد و به پارکینگ منتقل می شود. در این صورت راننده خاطی باید ابتدا اقدام به تهیه یا تمدید بیمه شخص ثالث خود نماید. و سپس با پرداخت جریمه و هزینه پارکینگ خودروی خود را از پارکینگ ترخیص نماید.

پیامدهای دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث خرید و فروش خودروی فاقد بیمه شخص ثالث

خرید و فروش خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث امکان پذیر نمی باشد. چنانچه مالک خودرویی قصد فروش خودروی خود را که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست را داشته باشد. در ابتدا باید در جهت تهیه بیمه شخص ثالث اقدام نماید.

در چه شرایطی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشوده می شود؟

تنها در یک شرایط بیمه شخص ثالث بخشوده می گردد. آن زمانی است که خودرو در توقف پلیس راهنمایی رانندگی و درپارکینگ نیروی انتظامی قرار دارد.  در زمان توقف خودرو در پارکینگ اعتبار بیمه شخص ثالث به اتمام برسد. در اینصورت مالک خودرو با ارائه مدارک مربوطه به نمایندگی بیمه ایران از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث معاف گردد.

نتیجه گیری :

مطمئناً پیامدهای دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث در برخی شرایط اینقدر برای مالک خودرو سخت و مشکل ساز و قابل جبران خواهد بود. که شاید آینده زندگی شخص را به کلی تحت تأثیر قرار دهد . به همین خاطر برای داشتن آینده ای با خیال آسوده تر، همه مالکان وسایل نقلیه می بایست توجه ویژه ای به تهیه و تمدید به موقع بیمه نامه شخص ثالث داشته باشند. 
موارد مرتبط با این موضوع: