آیا در صورت تصادف رانندگی حین مأموریت اداری امکان استفاده توأماً از بیمه شخص ثالث و بیمه مسئولیت وجود دارد؟

آیا در صورت تصادف رانندگی حین مأموریت اداری امکان استفاده توأماً از بیمه شخص ثالث و بیمه مسئولیت وجود دارد؟ آیا در صورت تصادف رانندگی حین مأموریت اداری امکان استفاده توأماً از بیمه شخص ثالث و بیمه مسئولیت وجود دارد؟

آیا در صورت تصادف رانندگی حین مأموریت اداری امکان استفاده توأماً از بیمه شخص ثالث و بیمه مسئولیت وجود دارد؟ شاید این سوال برای اکثر ما سئوال باشد. یعنی در شرایطی که اگر فردی که تحت پوشش بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان می باشد. در حین مأموریت کاری در خارج از محل کار دچار حادثه رانندگی گردد و راننده خودروی مقابل دارای بیمه نامه ثالث معتبر مسبب حادثه شناخته شود. حال  خسارت های وارده بر شخص در حین مأموریت به شکلی جبران می گردد؟

آیا در صورت تصادف رانندگی حین مأموریت اداری امکان استفاده توأماً از بیمه شخص ثالث و بیمه مسئولیت وجود دارد؟دریافت غرامت از چند بیمه نامه

در شرایط فوق چون راننده  خودروی مقابل مسبب حادثه بوده بنابراین مسئول جبران خسارت های ناشی از رفتار خود می باشد.  ازطریق بیمه ثالث خود خسارتهای کارمند زیاندیده را مانند پرداخت هزینه های پزشکی و غیره که جزء موارد تحت پوشش بیمه ثالث ایران قرار دارد را پرداخت می نماید. از طرف دیگر نیز اگر کارفرمای این فرد آسیب دیده ، کارمندان خود را تحت پوشش بیمه مسئولیت به همراه پوشش مأموریت های خارج از محل کار قرار داده  باشد. بنابراین بیمه مسئولیت نیز مطابق با تعهدات خود در بیمه نامه غرامت ( دیه ) کارمند  زیان دیده را متناسب با خسارتهای وارده پرداخت خواهد کرد. اما دیگر هزینه های پزشکی توسط بیمه مسئولیت ایران پرداخت نخواهد شد. چون هزینه های پزشکی قبلاً توسط  بیمه ثالث ایران  راننده مقصر پرداخت شده است.

بررسی شرایط:

در این شرایط اگر کارمند مصدوم علاوه بر بیمه مسئولیت و استفاده از بیمه ثالث ایران مقصر تحت پوشش بیمه های دیگری مانند بیمه عمر ، بیمه حوادث و غیره نیز باشد. می تواند از تک تک این بیمه نامه ها نسبت به دریافت غرامت صدمات جسمی وارده شده اقدام نماید.

اما باید توجه داشت در کل خسارت مربوط به هزینه های پزشکی و دیگر موارد فقط یکبار پرداخت می گردد. ولی غرامت را می توان از چندین بیمه نامه دریافت کرد. زیرا بیمه های مربوط به اشخاص تابع اصل غرامت نمی باشند. و دریافت آن از چندین بیمه نامه اشکالی ندارد.

در صورتی است که در بیمه نامه های مربوط به اموال خسارت وارده نبز همانند هزینه های پزشکی اشخاص ثالث فقط یکبار پرداخت می گردد. هیچ گاه امکان دریافت چنین خسارتهایی از سوی دو بیمه نامه امکان ندارد. درنتیجه استفاده توأماً از بیمه شخص ثالث و بیمه مسئولیت  فقط برای دریافت خسارتهای مربوط به غرامت امکان پذیر می باشد.

موارد مرتبط با این موضوع: