استعلام بیمه شخص ثالث

مهمترین نکات خرید بیمه ثالث
  • نتیجه استعلام به شماره همراه شما ارسال خواهد شد.
  • خرید بیمه ثالث برای تمامی شهرها امکان پذیر است.
  • پر کردن تمامی فیلدها با اطلاعات صحیح الزامی است.
  • امکان خرید و تمدید به صورتی تلفنی امکان پذیر است.
  • بیمه نامه از راس ساعت صدور معتبر و قابل استعلام است.
  • مشاوره و خرید تلفنی بیمه نامه 91030805-021

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث نوعی از بیمه خودرو می‌باشد. داشتن این بیمه برای کلیه خودروها اجباری است. این بیمه نامه خسارات ناشی از حادثه را برای افراد ثالث، بجز راننده پوشش می‌دهد. منظور از شخص ثالث، فرد یا افراد آسیب دیده (بجز راننده) در حادثه هستند. در این بخش به توضیحاتی در مورد استعلام بیمه شخص ثالث ، محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ، پوشش‌های بیمه شخص ثالث و بهترین بیمه شخص ثالث می‌پردازیم.

بیمه شخص ثالث استعلام بیمه شخص ثالث

بسیاری از افراد تمایل دارند قبل از خرید بیمه قیمت و مشخصات آن را استعلام نمایند. جهت استعلام انواع بیمه خودرو می‌توانید با شماره 91030805-021 تماس و علاوه بر مشاوره قیمت بیمه را استعلام نمایید. استعلام بیمه می‌تواند مواردی از جمله پوشش‌های بیمه، قیمت بیمه و حتی بهترین شرکت بیمه را مشخص نماید. در صورتی که بیمه نامه‌ای برای شما صادر شده است و نیاز به استعلام اصالت بیمه نامه دارید. می‌توانید از شیوه‌های ذکر شده در بخش بعدی استفاده نمایید.

استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا

کله بیمه نامه‌های خودرو از سامانه سنهاب متعلق به بیمه مرکزی قابل استعلام می‌باشند. برای استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا ابتدا وارد سامانه شوید. شماره یکتای بیمه نامه را وارد کنید. کد ملی یا شناسه ملی بیمه گذار را وارد نمایید. کد ملی یا شناسه ملی شخص استعلام کننده را وارد نمایید. پس از ورود اطلاعات دکمه استعلام را بفشارید. در صورت صحت اطلاعات وارد شده مشخصات بیمه نامه قابل مشاهده خواهد بود.

ورود به سامانه استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا

 

استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی

جهت استعلام بیمه نامه با کد ملی، نیاز به اطلاعات دیگری از جمله: شماره بیمه نامه و شرکت بیمه گر خواهید داشت. اگر اطلاعات لازم در این مورد را دارید امکان استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی را نیز خواهید داشت. برای این استعلام باید به سامانه سنهاب بیمه مرکزی مراجعه و به صورت الکترونیکی اطلاعات را دریافت نمایید. همچنین جهت دریافت مشاوره برای تمدید بیمه نامه می‌توانید با مشاوران ما در بیمالی تماس حاصل فرمایید.

 

استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک

در موارد بسیاری نیاز است تا با استفاده از پلاک خودرو، استعلام بیمه شخص ثالث انجام شود. جهت استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک، بهتر است به یکی از نمایندگی های شرکت بیمه گر خود مراجعه نمایید. توجه داشته باشید استعلام الکترونیکی بیمه شخص ثالث نیاز به کد یکتای بیمه دارد.

 

استعلام بیمه شخص ثالث با پیامک

بیمه مرکزی ایران این امکان را فراهم کرده است تا با استفاده از سامانه پیامکی اطلاعات بیمه شخص ثالث خود را دریافت نمایید. برای دریافت و استعلام اصالت بیمه شخص ثالث به شکل زیر عمل نمایید.

  • یک پیامک با شیوه علامی به سرشماره ۳۰۰۰۲۶۲۱ ارسال نمایید.
  • ارسال شکل اول: شماره بیمه نامه چاپ شده * کد ملی بیمه گذار * ۱.
  • نمونه: ۹۹/۰۱/۰۰۲/۰۰۰۱۸۹ * ۱۱۳۸۵۹۸۰۰۰ * ۱.
  • ارسال شکل دوم: کد یکتای بیمه نامه * کد ملی بیمه گذار * ۲.
  • نمونه: ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ * ۰۰۳۸۹۶۴۰۰۰ * ۲.
  • ارسال شکل سوم : VIN * کدملی متعلق به شماره همراه استعلام کننده * ۳.
  • 3 * ۰۰۳۸۵۹۶۰۰۰ * IRFC8521V07044190 :نمونه.

بیمه شخص ثالث محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث و تعیین آن به عوامل گوناگونی مرتبط است. در شرکت‌های بیمه نوع محاسبه این بیمه بسیار مشابه یکدیگر است. در این بخش چند عامل مهم در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث را ذکر می‌کنیم. شیوه راحتتر برای محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث تماس با مشاوران ما در بیمالی است. برای دریافت دقیق و همچنین درخواست صدور بیمه نامه می‌توانید به صورت تلفنی نیز اقدام نمایید.

تاثیر نرخ دیه در قیمت بیمه

اولین عامل موثر در قیمت بیمه ثالث، دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام است. شرکت های بیمه گر در تصادفات موظف به پرداخت خسارات به اشخاص ثالث هستند. بیشترین خسارت مالی ممکنه هزینه فوت مرد مسلمان در ماه های حرام است. از همین جهت این موضوع تاثیر مستقیم بر نرخ بیمه ثالث دارد. مبلغ دیه هر ساله توسط مراجع قانونی اعلام و به شرکت‌های ابلاغ می‌شود.

تخفیف عدم خسارت

عامل بعدی برای محاسبه قیمت بیمه ثالث تخفیف عدم خسارت می‌باشد. در صورتی که خودرویی در یک سال دچار تصادف نشود. تخفیفی شامل خودرو خواهد بود. این تخفیف در سال‌های آینده به نرخ افزایشی دارد. مبلغ تخفیف عدم خسارت و نحوه محاسبه آن را در بخش‌های بعدی ارائه خواهیم داد.

جریمه دیرکرد تمدید بیمه

یکی از موارد دیگر که در مقدار حق بیمه ثالث موثر است، جریمه دیرکرد تمدید بیمه است. در صورتی که بیمه ثالث همراه با دیرکرد باشد. به ازاء هر روز جریمه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود. جهت جلوگیری از این هزینه بهتر است چند روز قبل از اتمام بیمه نسبت به تمدید آن اقدام شود.

کاربری خودرو و نرخ ثالث

کاربری خودرو از دیگر عواملی است که در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث موثر است. کاربری خودرو تاثیر بسیار زیادی بر ریسک تصادفات خودرو دارد. ریسک تصادف ماشین‌هایی با کاربری مسافربری که به صورت مرتب در حال تردد هستند، بسیار بالاتر از ریسک تصادف ماشین‌های شخصی است. از همین جهت نوع کاربری خودرو ضریبی برای مقدار حق بیمه می‌باشد.

موارد بسیاری در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث موثر است. برخی از این عوامل تاثیر زیادی در حق بیمه ایجاد می‌کنند و برخی دیگر تاثیر کمتری ایجاد می‌کنند. از همین جهت در این بخش به مهمترین این عوامل اشاره شده است.

بیمه شخص ثالث پوشش‌های بیمه شخص ثالث

خسارات تحت پوشش بیمه ثالث خودرو به دو بخش خسارات مالی و جانی تقسیم می‌شود. گرچه مفهوم این دو نوع خسارت در کلمات گنجانده شده است. اما به صورت مختصر این دو نوع از خسارت را بررسی می‌کنیم. پوشش‌های بیمه شخص ثالث شامل موارد زیر می‌باشند.

پوشش جانی بیمه ثالث

یکی از بخش‌های پوشش‌های بیمه شخص ثالث ، پوشش‌های جانی شامل مواردی از جمله غرامت فوت و نقص عضو می‌باشد. همچنین این پوشش خسارات ناشی از درمان فرد ثالث را شامل می‌شود. در تصادفات سنگین تعیین مقدار خسارت و یا آسیب به شخص ثالث بر اساس نظر کتبی پزشک قانونی تعیین می‌گردد.

پوشش مالی بیمه ثالث

پوشش‌های مالی شامل خساراتی است. که بر اثر حادثه به خودرو و یا اموال آسیب دیده ایجاد می‌شود. به عنوان مثال خسارات ناشی از برخورد با خودرو دیگر، گاردریل و موارد دیگر در بخش خسارات مالی می‌باشند.

پوشش حوادث راننده

بیمه ثالث جهت پوشش خسارات به شخص ثالث طراحی و ارائه شده است. اما بر اساس ماده 3 قانون جدید شخص ثالث: در صورت داشتن گواهی نامه معتبر، خسارات جانی راننده مقصر نیز تحت پوشش بیمه ثالث می‌باشد. جزئیات این قانون را در بخش بعدی ملاحظه نمایید.

قانون جدید ثالث

پوشش‌های بیمه شخص ثالث ، بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث از اردیبهشت سال ۱۳۹۵ ، تغییراتی بر پوشش جانی بیمه شخص ثالث اتفاق افتاد. در این بیمه نامه خسارت‌های جانی که در حوادث رانندگی برای راننده مقصر حادثه اتفاق بیافتد. نیز تحت پوشش قرار گرفت.دارنده وسیله نقلیه مکلف است. برای پوشش خسارت های بدنی واردشده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث اخذ کند.

مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیرحرام و هزینه معالجه آن می باشد. سازمان پزشکی قانونی مکلف است با درخواست راننده مسبب حادثه یا شرکت بیمه مربوط، نوع و درصد صدمه بدنی واردشده را تعیین و اعلام کند. آیین نامه اجرائی و حق بیمه مربوط به این بیمه نامه به پیشنهاد بیمه مرکزی پس از تصویب شورای عالی بیمه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بهترین بیمه شخص ثالث

برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث به چه مواردی باید توجه داشت؟ انتخاب بهترین بیمه در موقعیت زمانی تفاوت هایی خواهد داشت. در هر دوره زمانی ممکن است شرکت بیمه‌گر تخفیف هایی را برای بیمه نامه خاص در نظر گرفته باشد. یا پشتیبانی و پوشش‌های یکی از بیمه‌های خودرو کاهش یا افزایش داشته باشد. بنابراین برای انتخاب بهترین شرکت بیمه‌گر بهتر است مشاوره‌ای با کارشناسان داشته باشید. اما به صورت کلی فاکتورهایی برای انتخاب بهتریت بیمه شخص ثالث یا بهترین بیمه خودرو وجود دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد.

رتبه بندی شرکت بیمه

سطح توانگری شاخصی برای تشخیص رتبه شرکت‌های بیمه‌گر است. البته موارد متعدد دیگری از جمله تعداد بیمه نامه صادره و حتی رضایت مشتریان نیز در رتبه بندی شرکت‌های بیمه موثر است. اما سطح توانگری شاخصی مهم است. برای تشخیص رتبه شرکت بیمه توجه به موارد ذکر شده ضروری است.

قیمت بیمه نامه

بهترین بیمه شخص ثالث ، قیمت بیمه نامه فاکتوری برای انتخاب شرکت بیمه گر مناسب است. البته باید توجه داشت نرخ بیمه نامه و مقایسه آن در دو شرکت بیمه، مستلزم یکسان بودن پوشش‌ها خواهد بود. بیمه گذار تمایل دارد بهترین خدمات را با کمترین هزینه دریافت نماید. قیمت بیمه نامه عامل موثری برای انتخاب بهترین بیمه خودرو است. در بیمه ثالث به دلیل تعیین قیمت بر اساس دیه مرد مسلمان، نزدیکی بسیار زیادی بین قیمت‌ها در شرکت های بیمه وجود دارد.

پوشش بیمه

بهترین بیمه شخص ثالث ، پوشش بیمه بخش بسیار مهمی در انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث است. بهترین بیمه نامه ثالث بیمه ای است، که پوشش های کامل و لازم را دارا باشد. با بررسی فاکتورهای ارائه شده می‌توانید بهترین شرکت بیمه را انتخاب نمایید. همچنین در هر مقطع زمانی می‌توانید با مشاوره برای خرید بیمه انتخابی مناسب داشته باشید.

جدول نرخ بیمه شخص ثالث 1401

با توجه به تعیین حق بیمه پایه بر اساس مبلغ دیه، هر ساله بیمه مرکزی نرخ بیمه پایه ثالث را با توجه به نوع خودرو تعیین می‌کند. بر اساس اعلام بیمه مرکزی در سال 1401، نرخ پایه حق بیمه ثالث به شرح زیر می‌باشد. همچنین جدول نرخ خسارات یا جریمه دیرکرد نیز به شرح زیر می‌باشد.

جدول نرخ بیمه ثالث 1401

نوع خودرو یا وسیله نقلیهپایه حق بیمه به تومان
ماشین های کمتر از 4 سیلندر2344000 تومان
پیکان، پراید و سپند2776000 تومان
ماشین های چهار سیلندر3263000 تومان
 سایر ماشین های بالای چهار سیلندر3652000 تومان

جدول نرخ خسارات دیرکرد بیمه ثالث

وسیله نقلیهمبلغ جریمه روزانه
ماشین های کمتر از 4 سیلندر6422 تومان
پیکان، پراید و سپند7605 تومان
ماشین های چهار سیلندر8716 تومان
 سایر ماشین های بالای چهار سیلندر9755 تومان

 

انواع تخفیف بیمه ثالث

تخفیف عدم خسارت

بیمه ثالث با توجه به شرایط می‌تواند دارای تخفیف باشد. خودرویی که در یک یا چند سال بدون خسارت باشد. یا دریافتی از بیمه ثالث خود نداشته باشد. شامل تخفیف‌های سالانه خواهد بود. همچنین این تخفیف با توجه به افزایش سالها شامل درصد افزایشی نیز می‌باشد.

         جدول تخفیف عدم خسارت

تخفیف عدم خسارتمیزان تخفیف به درصد
سال اول تخفیف5%
سال دوم تخفیف10%
سال سوم تخفیف15%
سال چهارم تخفیف20%
سال پنجم تخفیف25%
سال ششم تخفیف30%
سال هفتم تخفیف35%
جدول تخفیف عدم خسارت 2
تخفیف عدم خسارتمیزان تخفیف به درصد
سال هشتم تخفیف40%
سال نهم تخفیف45%
سال دهم تخفیف50%
سال یازدهم تخفیف55%
سال دوازدهم تخفیف60%
سال سیزدهم تخفیف65%
سال چهاردهم تخفیف70%

فسخ بیمه شخص ثالث

به صورت کلی هر قراردادی و حتی قرارداد بیمه می‌تواند تحت شرایطی فسخ شود. البته باید توجه داشت موارد ذکر شده در قرارداد می‌تواند شرایط فسخ را تعیین کند. در این بخش به توضیحاتی در مورد شرایط فسخ بیمه ثالث می‌پردازیم.

شرکت بیمه گر می‌تواند قرارداد بیمه ثالث را به صورت یکطرفه فسخ و موارد را به بیمه گذار اعلام نماید. این موارد به شرح زیر می‌باشند.

  • اگر بیمه گذار بیمه ثالث خود را به صورت شرایطی و یا اقساط خریداری کرده باشد. اقساط بیمه پرداخت نشده باشد.
  • اگر به هر شکلی خطر و ریسک خطر خودرو بالا رفته و بیمه گذار مبلغ مازاد را پرداخت نکند. به عنوان مثال خودرو فرسوده که ریسک خطر آن بالاتر رفته است.
  • اعلام ارزش موضوع بیمه شده، بیشتر از مقدار واقعی توسط بیمه گذار.
  • اعلام نادرست اطلاعات در زمان صدور بیمه نامه، که به صورت عمدی یا سهوی باشد.

فسخ بیمه از سوی بیمه گذار و شرایط آن

  • زمانی که ریسک موضوع بیمه کاهش یابد. شرکت بیمه حاظر به کاهش نرخ نباشد.
  • شرکت بیمه توانایی ادامه فعالیت نداشته باشد.
  • اگر موضوع واحد از سوی دو شرگت بیمه گر مطرح شده باشد، امکان فسخ قرارداد شرکت بیمه‌گر دوم می باشد.
فسخ به دلیل عدم پرداخت اقساط

باید توجه داشت در صورت عدم پرداخت اقساط شرکت بیمه حق فسخ بیمه نامه به صورت یکطرفه را خواهد داشت. البته این مورد معمولا در زمان صدور بیمه نامه به بیمه گذار اعلام می‌شود. در مواردی نیز به صورت کتبی تعهدی از بیمه گذار دریافت می‌شود.

تفاوت فسخ و ابطال در بیمه

به صورت کلی فسخ یک قرارداد می‌تواند بخشی و یا بندی از همان قرارداد باشد. پس اصل قرارداد کاملا صحیح است. فسخ می‌تواند بخشی از حقوق یکی از طرفین و یا هردو طرف یک قرارداد باشد. بیمه نامه نیز می‌تواند تحت شرایطی فسخ گردد. که این موارد در بخش های قبلی توضیح داده شده است.

در ابطال قرارداد موضوع کاملا متفاوت است. ابطال قرارداد زمانی صورت می‌گیرد که اصل قرارداد دچار مشکل باشد. این مشکل ممکن است در زمان عقد قرارداد و یا حتی بعد از عقد قرارداد به وجود آید. بیمه ثالث در شرایط خاصی که در زیر بیان می‌شود. ممکن است ابطال گردد.

  • عدم ذکر یا مشخص نبودن موضوع یکی از شرایط اساسی عقد.
  • اظهارات کذب عمدی بیمه‌گذار یا کتمان عمدی حقایق.
  • قصد تقلب در تعهد بیمه.
  • بیمه عمر یا حادثه جسمانی بدون رضایت کتبی بیمه شده.
  • بیمه خطری که قبل از عقد واقع شده است.
تغییر نام بیمه شخص ثالث

تغییر نام بیمه ثالث در واقع برای انتقال تخفیف صورت می‌گیرد. با توجه به قوانین جدید بیمه مرکزی، در شرایطی امکان انتقال و یا تغییر نام در بیمه شخص ثالث وجود دارد. این شرایط به شرح زیر می‌باشد.

  • انتقال بیمه نامه از خدروی قدیمی به خودروی جدید.
  • انتقال بیمه ثالث به فرد جدیدی که خریدار خودرو است.
  • انتقال بیمه ثالث از یک شرکت بیمه گر به شرکت دیگر بیمه گر
  • انتقال بیمه از خودرو اسقاط شده به خودرو دیگر
  • انتقال بیمه ثالث از خودرو قبلی به خودروی صفر
  • انتقال بیمه ثالث در زمات تعویض پلاک

خرید بیمه ثالث

خرید بیمه ثالث با پوشش‌های بیمه شخص ثالث شیوه‌های مختلفی دارد. با توجه به تغییر رویکردهای زندگی مدرن، امکان خرید بیمه به صورت آنلاین وجود دارد. امکان خرید از طریق تلفن و همچنین امکان خرید از طریق نمایندگان فروش نیز برخی از راه های دیگر برای خرید انواع بیمه است. خارج از این موارد امکان خرید بیمه خودرو به صورت سالانه، کوتاه مدت و اقساطی نیز می‌باشد. در این بخش به توضیحاتی مختصر در این مورد می‌پردازیم.

خرید سالانه بیمه نامه ثالث

در بیمه ثالث امکان خرید سالانه بیمه متداولترین نوع درخواست است. در صدور این بیمه نامه با محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث، هزینه به متقاضی اعلام می‌شود. باید توجه داشت این نوع از خرید بیمه به صرفه ترین خرید است. در بیمه های کوتاه مدت برخی از هزینه های بیمه نامه افزایش می‌یابد.

خرید کوتاه مدت بیمه ثالث

در شرایط خاصی بیمه ثالث به صورت کوتاه مدت نیز صادر می‌شود. بیمه ثالث چه کوتاه مدت و چه بلند مدت تفاوتی از نظر پوشش‌های بیمه شخص ثالث نخواهند داشت. اما از نظر هزینه بیمه های کوتاه مدت هزینه‌های بیشتری نسبت به بیمه‌های بلند مدت خواهند داشت.

خرید اقساطی بیمه ثالث

برای خرید اقساطی بیمه می‌توانید با مشاوران بیمالی تماس و درخواست خود را اعلام نمایید. امکان فروش بیمه ثالث به صورتی اقساطی در این مجموعه وجود دارد. برای دریافت اطلاعات لازم در این مورد با کارشناسان بیمالی تماس و موارد را مطرح نمایید.

موارد مرتبط با این موضوع:

خرید بیمه

از بیمه بدنه چند بار می‌شود استفاده کرد؟